Haussa fressiolo raskauden jälkeen!

Palvelu on saatu ja tehty yhteistyössä Fressin kanssa

Loppuraskauden sekä koko vauva-ajan oloni on ollut enemmän tai vähemmän nuutunut. Osa johtuu univajeesta, mutta osa siitä, että en vain ole saanut itseäni kunnolla liikkeelle. Mitä vähemmän liikun, sitä väsyneemmäksi oloni muuttuu. Alkuvuodesta päätin, että asialle olisi tehtävä jotain. Ensimmäinen askel oli päästä irti sokerikoukusta. En tehnyt lupauksia täysin sokerittomasta kaudesta, mutta vähensin tietoisesti karkin, mehujen ja muiden sokeristen valmisteiden syömistä. Lisäksi olen yrittänyt lisätä kasvisten ja vihannesten määrää ruokavaliossani. Osaksi olen tässä onnistunut ja jatkan edelleen kohti vähäsokerisempaa arkea. Sallin kuitenkin itselleni herkkuja ja esimerkiksi viikonloppuisin voin syödä hyvällä omalla tunnolla jotain hyvää. Kun olen vähentänyt sokerin määrää, sitä ei edes enää tee mieli samalla tavalla ja pienempikin määrä satunnaisesti syötynä riittää täyttämään sokerihimon.


Minulla on ollut kaksi raskautta suhteellisen lyhyellä aikavälillä, vähän liikuntaa siinä välissä ja nyt viime kuukausina paljon vauvan kantamista, liian vähän unta ja huonoja työasentoja. Yksikin näistä jo riittäisi siihen, että keho kaipaa huoltoa. Sain mahdollisuuden päästä mukaan Fressin fysioviikko-kampanjaan, missä pääsin kolme kertaa Fressi Ylöjärven fysioterapeutille. Tämä tuli minulle enemmän kuin tarpeeseen. Fressi Ylöjärvi sijaitsee Ylöjärven liikuntakeskuksessa hyvien kulkuyhteyksien päässä.


Aluksi kartoitimme kehossani olevat suurimmat ongelmakohdat. Kolme kertaa ei yksistään riitä saamaan kehoani kuntoon, mutta se on hyvä alku paremmalle voinnille. Itse koen, että suurin "ongelma" ja eniten työtä vaativa osuus on keskivartalo ja sen palautuminen / treenaaminen kuntoon. Ensimmäisellä kerralla etsimme fysioterapeutin kanssa syviä vatsalihaksiani. Aluksi tuntui vaikealta saada jännitys oikeaan kohtaan, mutta 45 minuutin treenaamisen jälkeen todellakin tunsin, että minulla on vielä vatsalihakset. Teimme erilaisia lihaspitoja ja vatsarutistuksia. Sain myös hyviä neuvoja erilaisiin harjoituksiin, joita voin tehdä kotona vaikka samalla, kun seuraan lasten leikkejä. Seuraavana päivänä tunsin vatsalihakseni vielä konkreettisemmin ja sain todistaa, että ne todellakin ovat olemassa :)


Toisella kerralla teimme harjoituksia salilla. Olin toivonut, että saisin jotain konkreettista kotiin vietäväksi ja teimme fyssarin kanssa kahvakuulatreenin, jota voisin tehdä myös kotona. Olin salilla tiistaiaamuna klo 8! Vauvasumussa eläneenä yksin treenaaminen siihen aikaan tuntuisi ihan mahdottomalta ajatukselta, mutta treenitapaaminen sai minut liikkeelle ja sain ihanan startin päivälle. Muutenkin tuntuu haastavalta aloittaa treenaaminen pitkän tauon jälkeen itsekseen, mutta tämä helpottaa, kun saan valmiiksi liikkeitä ja tiedän, että teen ne nyt oikein. On selkeästi jotain, mistä aloitan ja mitä teen.


Kolmannella tapaamisella teimme vielä yhden treenin salilla. Sain kotitreeniohjelman, jonka teimme kokonaan yhdessä alusta loppuun. Koin tämän todella hyödylliseksi, koska sain varmuutta liikkeiden oikeaan suorittamiseen ja uskoa siihen, että pystyisin jatkamaan tästä itsenäisesti. On ollut ihanaa tuntea jälleen kehossa treenin jälkeinen energia ja treenin jälkeisen päivän lihaskipeys. Olen saanut tästä motivaatiota jatkaa liikkumista ja ajattelin käydä nyt vähintään kerran viikossa salilla tekemässä treeniohjelman läpi. Voisin sen tosiaan tehdä myös kotona, mutta saan samalla hieman omaa aikaa ja uskoisin, että treenin tekeminen on näin tehokkaampaa. Ensimmäisen askeleen ottaminen on vaikeinta, mutta se on nyt jälleen tehty!

Seuraa Pikku Leijonat -blogia

https://www.facebook.com/Pikkuleijonatblogi/https://www.instagram.com/pikkuleijonatblogi/

Kommentit

  1. Yhdyn sanoihisi, että vatsalihaksia voi olla todella vaikea uskoa omistavansa raskauden jälkeen! Kummasti ne vain sitten aktivoimalla ja treenaamalla sieltä löytyvät...=) Ihanaa, että sulla on mahdollisuus käydä hakemassa motivaatiota ammattilaisella, monesti juuri alkuun pääseminen on se vaikea juttu, ja sitten kun liikunnasta tulee rutiini, on paljon helpompaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! Liikunta on aina ollut mulle tosi tärkeää. Jotenkin vaan tämän vauvaväsymyksen kanssa on ollut vaikea päästä alkuun. Ja ehkä pääsen taas rakkaan juoksuharrastuksenikin pariin! :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vauhdilla maailmaan - ambulanssisynnytys

Lapsi päiväkodissa, kun äiti on kotona

Kolmen lapsen turvaistuimet: Minkälaiset ja mihin autoon ne mahtuvat?

Noin 40 ilmaista tekemistä lapsiperheille Tampereen seudulla

10 vinkkiä isänpäivälahjaksi

Maidoton ja gluteeniton: Suklaa Marianne Crush kakku

Tuulimunaraskaus: Raskaana ilman vauvaa

10 vinkkiä helpottamaan 1v:n taaperoelämää

40 ideaa lastensynttäreille Tampereen seudulla ja vinkkejä lastenjuhliin!

Vauvavuoden 10 tärkeintä ja 10 turhinta tavaraa