Lahja, jonka saadessani en tiennyt olenko kauhuissani vai innoissaan!

Olen koko syksyn lupaillut itselleni sekä äänenkin tainnut lipsauttaa, että keskityn enemmän myös itseeni ja omaan hyvinvointiini. Olen loppuvuodesta lenkkeillyt hieman enemmän ja yrittänyt vähentää sokerin käyttöä (lue=ei joka päivä herkkuja), mutta kunnon boosti on jäänyt ottamatta. Eli en ole onnistunut aloittamaan säännöllistä liikuntaharrastusta enkä pitämään arkipäiviä herkuttomina. Lasten kanssa olen sentään yrittänyt ulkoilla päivittäin, säästä huolimatta.

Kolmen lapsen ja tämän rakennusprojektin aikana on tuntunut, että edes yksin lenkille pääseminen on välillä tosi haastavaa. Usein teenkin lenkin R:n kanssa rattailla, mutta niillä lenkeillä en voi juosta. Haaveilen jostain säännöllisestä liikuntaharrastuksesta, mutta en tiedä, mihin väliin sen saisin mahtumaan. Toivon myös, että O saisi keväälle jonkun oman liikuntaharrastuksen, mikä vie taas yhden illan / viikonloppuaamun.


Sisarukseni ovat ilmeisesti kuulleet nämä lupaukseni hyvinvointiin liittyen ja päättivät auttaa minua alkuun. Joululahjapaketista paljastui nimittäin neljän viikon valmennus: "Energisempi äiti". Tämä oli todellinen yllätyslahja, enkä ensin tiennyt olinko siitä iloinen vai ei :D Mutta, kun luin lahjakorttia pidemmälle, olin jo aika innoissani. Valmennus ei sisällä ruokien punnitsemista eikä kuntosalijäsenyyden pakkoa, joten sen toteuttaminen on varmasti jopa mahdollista.

"Valmennus on tarkoitettu äideille, jotka haluaa pitää itsestään huolta, mutta aika on kortilla. Äideille, jotka haluaa tuntea jälleen oman kehonsa tutuksi ja saada lisää energiaa arkeen."

Kuvaus kuulostaa aika sopivalta ja lupaavalta! Jo pelkästään lisäenergia arkeen olisi erittäin tervetullutta! Lapset nukkuvat pääsääntöisesti jo aika hyvin, joten oma unikin on jonkin verran jo palautunut vauvavuodesta. Toki meillä edelleen heräillään, mutta tämä ei ole mitään vauvavuoteen verrattuna. Tällä hetkellä on siis mahdollisuuksia suunnata ajatuksia myös omaan liikkumiseen hieman enemmän.

Mitä odotan valmennukselta?

Olen viime raskaudestani saakka kaivannut, että saisin niin sanotusti oman kehoni takaisin. Kolmannessa hellekesän 2018 raskaudessa minulle tuli painoa enemmän kuin kahdessa aikaisemmassa raskaudessani. Kilot myös ovat tippuneet hitaammin kuin aikaisemmin. Nyt painoa on enää muutama kilo enemmän kuin ennen raskautta, mutta kehon koostumus ja muoto ei ole entisellään. En tavoittele 32 vaatekokoa, mitä käytin ennen lapsia, mutta haluaisin tuntea oloni hyväksi.

Olen ylpeä kehostani, joka on synnyttänyt minulle kolme ihanaa lastani. Raskaudet ja ikä muuttavat kehoa, mutta niidenkin jälkeen on lupa tuntea olo hyväksi ja keho toimivaksi. Keskivartalo kaipaisi kiinteytystä ja lihasvoiman kanssa olisi tekemistä. Lisäksi haluaisin löytää taas sen juoksemisen kipinän, mikä minulla on aikaisemmin ollut. Mitään painon pudotus tavoitteita minulla ei siis ole, mutta haussa on kokonaisvaltaisesti parempi ja energisempi olo.

En odota, että neljässä viikossa tapahtuu ihmeitä, mutta toivon, että saisin jonkinlaisen kipinän aktiivisempaan liikkumiseen. Myös ruokavalioon olisi kiva saada jotain helppoja vinkkejä. Valmennukseen kuuluu myös herkkuhaaste, joten ehkä sen avulla pääsen myös sokerikoukusta eroon ja on helpompi vähentää herkkujen syömistä. Sokeri aiheuttaa niin helposti riippuvuutta! Mutta, kun selviää yhden viikon ilman herkkuja, niin sen jälkeen onkin jo paljon helpompaa. Väsyneenä tosin sokerihimo on välillä ihan valtava.


Mitä lupaan itselleni?

En ota valmennuksesta mitään stressiä, mutta lähden siihen mukaan avoimin mielin. Itselleni olen luvannut, että ensi kesänä juoksen taas niin, että se tuntuu kivalta! Uuden vuoden alku on hyvä aika tehdä lupauksia ja minulle tämän lupauksen toteuttamiseen tuli nyt pientä ulkopuolista apua. Varsinkin nyt, kun kerron asiasta vielä julkisesti, se motivoi yrittämään entistä enemmän.

Lupaan kirjoittaa fiiliksiä valmennuksesta sekä toteutuiko mikään odotuksistani. Tämä valmennus ei ole mikään tiukka kuuri, mutta sellainen ei minulle sopisikaan. Onneksi elämäntavoissani ei ole mitään suuren suuria korjaamisen kohteita, joten voin yrittää muuttaa pieniä juttuja. Liikuntaa ja hyvää oloa ottaisin mielelläni lisää.

Haastan jokaisen tätä lukeneen lisäämään yhden reippaan juoksu tai kävelylenkin viikkoon! Itselläni ulkoilu toimii yhtenä parhaana energian lähteenä.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kosinta ja 10 vuotta kihloista: Onko kolmen lapsen vanhempien parisuhteessa vielä kipinää?

4 kuukautta curly girl suorille hiuksille: Tuliko hiuksistani kiharat?

Vauhdilla maailmaan - ambulanssisynnytys

Lapsi päiväkodissa, kun äiti on kotona

Mitä päiväkodin ja koulun opettajille joululahjaksi: Kysyin opettajilta!

Kolmen lapsen turvaistuimet: Minkälaiset ja mihin autoon ne mahtuvat?

40 ideaa lastensynttäreille Tampereen seudulla ja vinkkejä lastenjuhliin!

Noin 40 ilmaista tekemistä lapsiperheille Tampereen seudulla

Maidoton ja gluteeniton: Suklaa Marianne Crush kakku

Ekaluokkalaisen puhelin: Miten lapsi huijaa Family Link sovellusta?