Viikko valmennusta: Ensimmäisenä päivänä söin suklaakakkua!

Sain sisaruksiltani joululahjaksi Energisempi äiti verkkovalmennuksen. Lahjan saadessani en tiennyt olenko innoissani vai kauhuissani! Valmennus alkoi maanantaina 6.1 ja lopulta oikeastaan jo hieman odotin sitä. Ajattelin, että kun saan valmiit ohjeet siitä, mitä tekisin, "uudenlaisen arjen" aloittaminen olisi helppoa. Ennen lapsia liikunta on ollut minulle tosi tärkeää ja olen aina harrastanut jotain. Kahden suhteellisen perättäisen raskauden ja huonosti nukutun vauvavuoden jälkeen liikkeelle lähteminen on jotenkin pikkuhiljaa jäänyt ja huomaan, että kaipaan aktiivista liikkumista tosi paljon.

Olen koko ajan liikkunut jonkin verran. Olen tehnyt vaunulenkkejä ja ulkoilen lähes päivittäin lasten kanssa. R:n pikkuvauva-aikana kävin äiti-vauva jumpassa sekä pilateksessa. Ihan paikallaan en siis ole ollut missään vaiheessa, mutta esimerkiksi lihaskuntotreenit sekä sykkeen nosto treenit ovat jääneet lähes kokonaan tekemättä. Kaipaan säännöllisyyttä, tavoitteita ja sitä tunnetta, mikä kehon valtaa kunnon treenin jälkeen. Se taas vaatii sen, että treenaamisesta tulisi kivaa ja esimerkiksi juokseminen tuntuisi kivalta. Sitä kaipaan kaikista eniten. Siihen ei taida olla oikotietä, vaan treenimäärää ja tehoa pitää vain pikkuhiljaa nostaa.


Valmennuksen ensimmäinen viikko ja herkkuhaaste

Maanantai oli loppiainen ja meillä oli vieraita. Olin tehnyt sunnuntaille 10v kihlapäivän kakkua ja sitä jäi vielä seuraavalle päivälle. Jatkoin siis herkkujen syömistä heti valmennuksen ensimmäisenä päivänä! En usko totaali kieltäytymiseen ja minulla ei ole painonpudotustavoitteita. Tai no ne pari ylimääräistä keskivartalon raskauskiloa olisi kiva saada pois, mutta en edes tarkalleen tiedä paljonko painan tällä hetkellä. Painoa en siis vahtaa mitenkään kilomääräisesti, kun en ole lähelläkään ylipainoa, mutta tavoitteena on saada keho taas tuntumaan "omalta". En potenut huonoa omaatuntoa yhdestä kakkupalasta, vaikka eihän se nyt ollut ihan paras aloitus valmennukselle! Tarkoitus kuitenkin olisi alkuun vähentää herkut minimiin ja päästä hyvään rytmiin kiinni.

Energisempi äiti valmennus on tarkoitettu "kiireisille" äideille. Valmennus ei sisällä ruokien punnitsemista eikä kuntosalijäsenyyden pakkoa, vaan kultaisena lankana on paremman olon saavuttaminen ja energisempi olo. Niinpä valmennuksessa ei ole mitään "tiukkaa" viikko-ohjelmaa, vaan enemmänkin suosituksia ja vinkkejä. Toisaalta hyvä, koska en pystyisi yhtäkkiä mahduttamaan arkeeni montaa treenipäivää enkä halua suorittaa mitään tiukkaa ruokavaliota. Toisaalta taas tuntuu, että olisi parempi, jos valmiina tulisi enemmän ideoita esimerkiksi ruokavaihtoehtoihin ja treeneihin.

Ensimmäisellä viikolla alkoi myös herkkuhaaste, jossa tavoitteena on olla kuukausi ilman herkkuja. Haasteeseen kuuluu yksi itse valitsema päivä, milloin saisi herkutella. Itse ajattelin toteuttaa tämän niin, että pyrin välttämään herkkuja arkisin ja tehdä tästä pidempiaikaisen tavoitteen. En siis aio viikonloppuisinkaan syödä mitään sokeriähkyä, vaan lähinnä ajattelen, että silloin on "sallittua" syödä jotain esimerkiksi iltapäiväkahvin kanssa tai napostella jotain pientä toisena päivänä, jos tekee tosi kovasti mieli. Tai jos menen kylään tai meille tulee vieraita, ei ole katastrofi, jos syön jotain makeaa. Eli tarkoituksena olisi vierottua sokerikoukusta ja tavasta syödä jotain makeaa "muuten vain", mihin väsymys on pikkuhiljaa minua ajanut. Se on muuten kummallista, miten väsyneenä tekee ihan älyttömästi mieli suklaata!

Miten viikko sujui?

Valmennuksen ensimmäisellä viikolla ohjelmassa oli pari reseptiä, (vain!) yksi reipas lenkki, pari kotona tehtävää lihaskuntotreeniä ja yksi kehonhuoltopäivä. Itselleni lenkkeily on tosi mieleistä, mutta lihaskuntotreenit vaativat todellista tahdonvoimaa, sillä niiden aloittaminen on jo ajatuksenakin haastavaa. Onneksi niihin on valmiita ohjelmia, sillä muuten ne saattaisivat jäädä tekemättä. Oma treenaaminen painottuu kuitenkin mielummin ehdottomasti lenkkeihin ja kestävyyslajeihin kuin lihaskuntotreeneihin.

Maanantai
Maanantaina lapset olivat vielä lomalla ja itsekin olin siis vielä lomatunnelmissa. Olin E:n kanssa loppiaistapahtumassa luistelemassa ja meillä oli vieraita. Tämä oli meille talven ensimmäinen luistelukerta ja kiersimme kaukaloa 1h 45min ilman taukoja. Oli tosi kivaa, mutta minulle hieman vähempikin olisi riittänyt ;) Ja tosiaan söin sen palan suklaakakkua.

Tiistai
Tiistaina lapsilla alkoi arki ja tein aamulenkin R:n kanssa samalla, kun veimme O:n päiväkotiin. Päivällä tein valmennukseen liittyvän lihaskuntotestin ja illalla menimme pienten kanssa kävellen lapsi-vanhempi pallokouluun. Tämä meni itsellekin melkein treenistä, kun juoksin R:n perässä ja yritin samalla tehdä juttuja O:n kanssa.


Keskiviikkona
Aamulla teimme R:n kanssa taas reippaan aamulenkin, mutta muuten päivä sujui opiskeluiden ja kotihommien parissa. Lounaaksi söin valmennuksen vinkkinä tonnikalasalaattia. Liikunnan lisäksi toivon, että saisin valmennuksesta kipinän tehdä taas muitakin ruokia, kuin ainaista spagettia, makaronilaatikkoa ja kanakastiketta. Tykkään tehdä ruokaa, mutta tuntuu, että teen kuitenkin aina vain niitä samoja ruokia. En myöskään jaksaisi tehdä montaa eri ruokaa ja lapsille ei kelpaa ihan kaikki.

Torstai ja perjantai
Aamulenkki jäi torstaina väliin, kun vein isot lapset autolla kouluun ja päiväkotiin. R:n kanssa meillä oli kerhopäivä. Teimme kuitenkin iltapäivällä lenkin päiväkotireissun yhteydessä, joten päivän ulkoilu tavoite täyttyi. Illalla tein kotona lihaskuntotreenin valmennuksen ohjeiden mukaan. Rasti seinään! Lihaskuntotreeniä en ole tehnyt pitkään aikaan! Perjantaina oli aika paljon kaikkea muuta ohjelmaa, joten se meni treenien osalta lepopäivänä.

Viikonloppuna
Lauantaina tein pienten kanssa leikkipuistolenkin ja sunnuntaina pääsin ystäväni kanssa lenkille! Käveltiin reippaasti 10 kilometriä, mikä meni ihan huomaamatta samalla kuin vaihdoimme kuulumisia. Ihan parasta! E:n vauva-aikana asuimme tämän saman ystäväni kanssa melkein naapureina ja teimme monta kertaa viikossa pitkiä vaunulenkkejä. Se oli ihan parasta vauva-ajan terapiaa. Lauantaina sain tehtyä viikon toisen lihaskuntotreenin. Se oli myös aika saavutus, koska olin yksin meidän kolmikon kanssa kotona.

Yhteenveto: 

Viikon aikana olen löytänyt pienen kipinän lisätä liikuntaa. Sain tehtyä valmennukseen kuuluvat kaksi lihaskuntotreeniä, mutta sunnuntain kehonhuoltotreeni jäi tekemättä. En vain löytänyt sille sopivaa väliä ja iltapäivällä kävin pitkällä lenkillä. Lenkkejä sain mahdutettua tälle viikolle useamman ja yksi niistä oli pidempi 10 kilometrin lenkki. Tällä hetkellä, kun olen kotona ja vien O:ta aamuisin kävellen päiväkotiin, lenkki on helppo toteuttaa siinä yhteydessä. Venyttely ja kehonhuolto pitäisi saada mahdutettua viikkoon. Ennen lapsia venyttelin usein iltaisin, kun katsoin telkkaa, mutta nykyään en ehdi juuri ennen kympin uutisia telkan ääreen. En tykkää venytellä, jos joku "pomppii" päälläni, joten en siis vielä tiedä, mihin väliin saisin rauhallisen venyttelyhetken sopimaan.

Lisäksi olen taas löytänyt intoa lisätä kasviksia ja hedelmiä ruokavalioomme. Vegehaasteeseen en ehkä taivu, mutta muutaman kasvisaterian lisääminen viikkoon varmasti onnistuu! Herkkuja söin tällä viikolla ainoastaan silloin maanantaina. Viikonloppunakaan ei tehnyt sen kummemmin mieli.

Ihanaa ja energistä uuttaa viikkoa!

Lue myös:




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kosinta ja 10 vuotta kihloista: Onko kolmen lapsen vanhempien parisuhteessa vielä kipinää?

4 kuukautta curly girl suorille hiuksille: Tuliko hiuksistani kiharat?

Vauhdilla maailmaan - ambulanssisynnytys

Lapsi päiväkodissa, kun äiti on kotona

Mitä päiväkodin ja koulun opettajille joululahjaksi: Kysyin opettajilta!

Kolmen lapsen turvaistuimet: Minkälaiset ja mihin autoon ne mahtuvat?

40 ideaa lastensynttäreille Tampereen seudulla ja vinkkejä lastenjuhliin!

Noin 40 ilmaista tekemistä lapsiperheille Tampereen seudulla

10 vinkkiä isänpäivälahjaksi

Maidoton ja gluteeniton: Suklaa Marianne Crush kakku