Paras älykello: Testissä Garmin Vivoactive 4s

Ostin itselleni aikaisen joululahjan marraskuussa: Garminin Vivoactive 4s älykellon. Minulla on ollut aikaisemmin Polarin sykekello, mutta se on jäänyt kaappiin lojumaan joskus viime raskauden aikana ehkä. Polarin kelloni on sykekello, mikä on tarkoitettu treenien seuraamiseen ja tallentamiseen. Tällä hetkellä kaipaan kellolta perustoimintoja liikkumisen seurantaan, mutta myös muuta hyvinvointia tukevia toimintoja.


Kokemuksia Garmin Vivoactive 4s

Älykellossa on paljon toimintoja. Siihen saa puhelimeen tulevan viestit sekä tiedon puheluista, ja se mittaa muun muassa stressiä, hengitystiheyttä, unta, sykettä, askeleita, rappusten (tai ylämäen) nousuja ja tehominuutteja. Lisäksi kellon kautta voi esimerkiksi kuunnella musiikkia, etsiä omaa kadoksissa olevaa puhelinta ("soittaa omaan puhelimeen") ja käyttää sitä taskulamppuna.

Kelloon tulevia viestejä voi hallita, voi valita, mistä sovelluksista niitä tulee vai tuleeko mistään. Minulla kelloon tulee ilmoitus vain puheluista ja WhatsApp-viesteistä ja välillä laitan kellon "älä häiritse" -tilaan eli silloin en saa näitäkään ilmoituksia. Toisinaan on tosi kätevää, kun ranteesta näkee nopeasti keneltä tuli viestiä ja vaatiiko se kuinka nopeaa reagointia. Jokainen piippauksen jälkeen ei siis "tarvitse" kurkata puhelinta.

Toisaalta tarvitsenko tätä tietoa ihan välttämättä heti? Kelloon voi tallentaa muutaman vakiovastauksen, mutta mitään specifiä sillä ei voi vastata. Välillä olen kellolla kuitannut esimerkiksi ulkona ollessani miehelleni "ok" tai "joo", eikä ole tarvinnut kaivaa puhelinta taskusta. Kello lisää ajatusta siitä, että minun pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa ja sitä en tosiaan halua.

Älykellon toiminnot: Nukunko tarpeeksi ja stressaanko liikaa?

Viestitoimintoja enemmän käytän kellon erilaisia hyvinvointitoimintoja. Aluksi seurasin suhteellisen usein unitoimintoja. Kuinka pitkään olen nukkunut ja, miten eri unijaksot vaihtelevat? Sain tulokseksi joka yö alle tunnin syvää unta. Aluksi ajattelin, että unenlaatuni on monen huonosti nukutun vuoden jälkeen heikkoa (kuten varmasti onkin), kunnes luin Ylen artikkelin älykelloista ja niiden kyvystä mitata unta. Artikkelin mukaan älykellot eivät voi mitata unen eri syklejä.

Tutkimusprofessori Timo Partosen mukaan parhaatkaan mittarit eivät pysty mittaamaan unen syklejä. "Koko yön kestävissä unen rekisteröinneissä käytetään aivojen sähköistä toimintaa mittaavaa laitetta EEG:tä, lihasten sähkötoimintaa mittaavaa EMG:tä ja silmien liikettä mittaavaa EOG-laitetta. Mittareissa ei ole näistä yhtäkään ja vain niiden avulla voidaan erottaa univaiheet toisistaan."

Tieto helpotti omaa oloani, sillä noin 30 minuutin yöllinen syvänunen määrä ruudulla on tuonut epätoivon tunteita aamuihini. Vauvavuoden katkonaiset yöt varmasti vielä vaikuttavat ja toivon, että tulen saamaan parempia tuloksia syvän unen osalta. Kelloni unitoimintoihin kuuluvat nukuttujen tuntien kokonaismäärä, unitasot ja liikkeet unen aikana.

Kokonaisunimääräkään ei vastaa täysin todellisuutta, sillä kello mittaa käsittääkseni nukkumista sykkeen ja hengitystiheyden perusteella. Eli, se ei mistään voi tietää olenko unessa vai vain rauhoittunut. Yölliset heräämiset, jolloin nousen, kello tunnistaa hyvin. Unitilastot antavat kuitenkin jonkinlaista kuvaa siitä, minkä verran nukun vuorokaudessa ja millä aikavälillä rauhoitun illalla sekä herään aamulla.


Yllä olevassa kuvassa näkyy, että olisin nukkunut 9h 39min. Todellisuudessa olen ollut nukuttamassa lastame noin klo 21 eteenpäin ja ollut aivan rauhallinen, mutta valveilla. Tilastossa näkyy piikkeinä "heräämiset" eli silloin olen noussut. Kellon mukaan myös yön ainoa syvän unen jakso osuu siihen kohtaan, kun en ole vielä "oikeasti" edes mennyt nukkumaan. En osaa varmaksi sanoa, olenko tuohon aikaan torkkunut jo esimerkiksi sohvalla vai ollut vielä lasten huoneessa.

Vuorokauden uni ja lepomäärä liittyvät myös kellon stressitason ja body battery -toimintoihin. Niiden perusteella näen esimerkiksi, minkä verran päivän aikana olen "kokenut stressiä" ja onko vuorokauden lepoaika ollut riittävä siitä palautumiseen. Välillä saan muistutuksen siitä, että olen ollut liian kauan paikoillani tai "vaikutat stressaantuneelta, haluaisitko hengitellä hetken". Liiallinen itsensä tarkkailu ei ole hyväksi, mutta näiden toimintojen avulla voi herätä huomaamaan esimerkiksi sen, että minkälaiset tilanteet päivän aikana saavat sykkeeni nousemaan ja tuleeko päivän aikana tarpeeksi palautumisaikaa.

Älykellon hyvät puolet: Liikkeelle!

Älykellon yksi merkittävin toiminto on liikuntasuoritusten mittaaminen ja oman aktiivisuuden seuranta. Päivittäinen askeleiden mittaaminen antaa nopeasti kuvan siitä, onko päivään mahtunut tarpeeksi liikettä. Minun kohdallani se ei vain täysin vastaa todellisuutta. Liikun usein rattaiden kanssa ja, jos pidän molemmilla käsillä kiinni työntöaisasta, kello ei laske askeleita. Olen siis saattanut kävellä lähemmäs 10 kilometriä, mutta askeleita voi olla illalla vain muutama tuhat. Aktiivisuuden mittaus perustuu suurelta osin käden heilumiseen, joten toisaalta "askeleita" voi kertyä myös esimerkiksi piirtäessä tai ikkunoita pestäessä.

Vaunulenkkien aktiivisuuden saa tallennettua parhaiten merkitsemällä lenkin treeniksi. Silloin kello mittaa muun muassa lenkin ajan, sykkeen ja matkan pituuden. Tällä hetkellä, kun en treenaa mitenkään tavoitteellisesti, nämä tiedot ovat vain kiva lisä omaan motivaatioon, mutta aktiivisessa treenissä näistä on paljon hyötyä esimerkiksi tarkastellessa pidempää treenijaksoa. Kellon käyttö on jonkin verran motivoinut minua lisäämään liikkumista ja huolehtimaan siitä, että päivän aikana tulisi edes kohtuullinen määrä askeleita. Pidänkin treenitoimintoja yhtenä tärkeimpinä ominaisuuksina ja ne vaikuttavat eniten omaan hyvinvointiini. Kaukana ovat jo ne ajat, kun lenkille lähtiessä virittelin sykevyön paidan alle. Sitä piti usein hieman kastella, että syke "löytyi". Sen jälkeen ulkona piti seisoskella tovi jos toinenkin, että Suunnon "GPS-mötikkä" löysi sijainnin ja asetella se sen jälkeen taskuun.

Onko minulla älykello riippuvuus?

Älykello on yksi arjen apuväline, mikä voi tuoda helpotusta ja apua tiettyihin asioihin, mutta samalla se saattaa koukuttaa. Jos minulla ei ole kelloa ranteessa ja kuulen puhelimeni piippaavan, vaistomaisesti odotan, että ranteessa värähtää ja näkisin keneltä sain viestin. Toisaalta viestitoiminnot voivat osaltaan myös vähentää puhelimen tarkastelua, mikä johtaa usein siihen, että "katson vielä nopeasti Instan ja Facenkin".

Myös liiallinen itsensä tarkkailu esimerkiksi unen tai stressin osalta voi tuoda vain lisästressiä. Alun innostuksen jälkeen en ole enää juurikaan seurannut unitilastojani, mutta tykkään siitä, että öisin herätessäni näen kellon helposti ja saan pienen valon vain hipaisemalla kelloa. Kaikessa on puolensa. Pärjäisin hyvin ilman kelloani, mutta täytyy myöntää, että olen jo aika tottunut siihen. Yksi syy alun perin kellon hankintaan oli se, että halusin rannekellon. En ole käyttänyt vuosiin kelloa ja kyllästyin siihen, että kelloa piti aina katsoa puhelimesta. Älykello tuntui parhaalta vaihtoehdolta.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Noin 40 ilmaista tekemistä lapsiperheille Tampereen seudulla

Lapsiperheen ruokalista: Kuuden viikon kiertävä ruokalista

Ekaluokkalaisen puhelin: Miten lapsi huijaa Family Link sovellusta?

Tekemistä Tampereella ja 40 ideaa lastensynttäreille Tampereen seudulla

Toiveet lapsen sukupuolesta ja kysymykset: "Kai te vielä tytön teette?"

Kolmen lapsen turvaistuimet takapenkille: Minkälaiset ja mihin autoon ne mahtuvat?

Ilmaista kesätekemistä lasten kanssa: Mitä tehdä kesällä lasten kanssa?

8 helppoa ja edullista DIY joululahjaa: Itse tehdyt joululahjat

Lapsiperheen viikon ruokalista ja kustannukset: Helppoa arkiruokaa lapsille

Tuulimunaraskaus: Raskaana ilman vauvaa