Vegaanihaaste 2021: En aio kokonaan vegaaniksi, mutta tätä kannattaa kokeilla!

Kasvikset, vihannekset, hedelmät ja marjat ovat "aina" olleet oleellinen osa ruokailuani, mutta kasvisruoka tai jopa kokonaan vegaaniruoka on ollut paljon vieraampi käsite. Keväällä, kun korona rajoitti elämän pääosin kotiin, innostuin monipuolistamaan perheemme ruokailua. Silloin meillä oli hetken aikaa "kasvisruoka-lauantai". Eli tein lauantaisin lounaaksi jotain kasviruokaa.

Tämän lisäksi meillä on jo pitkään syöty säännöllisen epäsäännöllisesti esimerkiksi puuroja, pinaattilettuja ja kasvisosekeittoja. Osaamiseni kasvis- ja vegaaniruokien osalta on kuitenkin aika olematonta, joten nyt tammikuussa sain inspiraation lähteä kokeilemaan vegaanihaastetta 2021.


Vegaanihaaste

Vegaanihaaste haastaa ihmisiä kokeilemaan kasvisruokaa kuukauden ajan ja se on siis menossa nyt tammikuussa. Siihen osallistuminen on ilmaista ja sen mukana saa tammikuun ajan jokaisena päivänä sähköpostiin uutiskirjeen, missä on tietoa vegaaniruoasta sekä reseptejä. Vegaanihaaste järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2013, ja siihen on vuosien aikana osallistunut yli 80 000 henkilöä. (Lähde: Vegaanihaaste)

Minulla ei ole tarkoituksena ryhtyä vegaaniksi. Sen sijaan haluaisin lisätä kasvis- ja vegaaniruokaa ruokavaliooni. Vegaaniruoan ehdottomia etuja ovat ympäristöön ja ilmastoon liittyvät, mutta myös ylläpitää ja edistää oma terveyttä. Vegaanihaasteeseen lähteäkseen ei tarvitse ryhtyä vegaaniksi, vaan mukaan mahtuu monenlaisia ruokailijoita.


Sekalainen maidoton ruokavalioni

Olen syönyt maidotonta ruokaa nyt noin 18 vuotta. Tämä on täysin terveydellisiin syihin nojautuvaa eli en pysty käyttämään maitoa sisältäviä tuotteita. Tosin, en ole nyt useampaan vuoteen kokeillut kestäisinkö niitä jonkin verran tai jossain muodossa. En koe, että jäisin mistään paitsi maidottomana. Ja jos katsotaan tätä hetkeä verrattuna siihen, kun etsin 18-vuotta sitten haparoivin askelin kaupasta kauramaitoa, maidottomuus on nyt ihan normaalia. Oikeastaan joku voisi sanoa jopa, että trendikästä tai ympäristöystävällistä.
 
Noin 9 vuotta sitten päätin yllättää mieheni ystävänpäivänä ja pistäydyin töiden jälkeen Tampereen keskustassa kahvilaan ostaakseni jotakin herkkuja kotiin vietäväksi. Kolme ensimmäistä kahvilaa myi ei-oota maidottomien tuotteiden osalta ja neljännestä löytyi yksi maidoton tuote: hillomunkki! Nyt lähes jokaisessa kahvilassa on vähintään yksi maidoton/vegaaninen tuote ja useissa on jopa valinnanvaraa.

Olen viime vuosina kiitellyt vegaani-innostuksen kasvua, koska varmasti suureksi osaksi sen takia kauppoihin on ilmestynyt vuosi vuodelta enemmän uusia vegaanisia jäätelöitä, juustoja, "jogurtteja" sekä "rahkoja". Myös ravintoloissa ja kahviloissa alkaa olla hyvä tietämys ja tarjonta maidottomista tuotteista. Hotellien aamupalalla on jo pitkään saanut kaikkea kauramaidosta maidottomiin joguihin ja juustoihin. Olen siis olosuhteiden pakosta suosinut vegaanisia tuotteita jo pitkään ja meillä on tehty suurin osa ruoasta kokonaan maidottomana jo vuosien ajan.
 
 


Mukaan vegaanihaasteeseen: Vegaaniruokaan siirtyminen

Voin arvailla, että monelle veganiruokaan siirtyvälle tai sitä kokeilevalle, aluksi yksi isoin ongelma on maidottomat tuotteet. Nykyisin tarjonta on suuri, mutta jos on tottunut tiettyyn juustoon, kermaan tai rahkaan, ei niille löydy juuri sitä samaa korvaavaa tuotetta. Myöskin maidottomat "maitovalmisteet" ovat pelkästään juotuna oudon makuisia, ainakin aluksi, mutta leivonnassa ja ruoanlaitossa ne toimivat hyvin eikä eroa juurikaan huomaa.

Minulla ei ole tarvetta tai oikeastaan edes halua siirtyä kokonaan vegaaniruokaan. En halua jättää ruoastani pois esimerkiksi kananmunia, kanaa tai kalaa. Sen sijaan olen erittäin valmis karsimaan punaista lihaa ja oikeastaan kyllästyminen jauhelihaan oli yksi syy, miksi lähdin hakemaan ruokaan uusia vaihtoehtoja. Tietysti taustalla ovat myös tietoisuus ympäristöstä ja terveydestä. Nykyisiin ravitsemussuosituksiin on kirjattu aikuisten osalta, että lihavalmisteita ja punaista lihaa tulisi syödä korkeintaan 500g viikossa (Lähde: Ruokavirasto). En siis ole kokonaan luopumassa punaisestakaan lihasta, mutta toivottavasti vähentämässä ja samalla lisäämässä kasviksia ja kasvisperäisiä proteiineja ruokavalioomme.

Olen haasteen aikana tehnyt muutamia kertoja vegaaniruokaa ja lisäksi oppinut paljon uutta! Minulla ei siis ole tarkoitus vain osallistua kuukaudeksi tähän haasteeseen, vaan löytää tämän kautta uusia tapoja ja tuotteita ruokaamme. Itselleni isoin uusi asia on erilaiset vegaaniset proteiinien lähteet eli juurikin ne, mitkä korvaavat sen lihan osuuden ruoassa. Tähän mennessä on jo ehtinyt löytymään reseptienkin joukosta selkeästi hitti sekä huti. Kirjoitan tämän kokeilun myötä löytyneistä hitti resepteistä lisää helmikuussa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tuulimunaraskaus: Raskaana ilman vauvaa

Ekaluokkalaisen puhelin: Miten lapsi huijaa Family Link sovellusta?

Mitä lahjaksi isälle / miehelle: 10 vinkkiä isänpäivälahjaksi

Miten rauhoittaa lapsi unille: Kokemuksia itsetehdystä painopeitosta

Noin 40 ilmaista tekemistä lapsiperheille Tampereen seudulla

Koronatesti: Miten sujuu lapsen kanssa drive-in koronatesti?

Kolmen lapsen turvaistuimet takapenkille: Minkälaiset ja mihin autoon ne mahtuvat?

Mikä lapselle nimeksi: Vinkkejä nimen valintaan

8 helppoa ja edullista DIY joululahjaa: Itse tehdyt joululahjat

Korona-ajan kaverisynttärit